Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, scout t-shirt eller scoutpiké med märken och scouthalsduk med tillhörande sölja. När alla scouter har samma kläder skapar vi en känsla av gemenskap och tillhörighet.

Köp scoutdräkten

Du kan själv beställa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Ange ”Landskrona KFUK-KFUM scoutkår” vid beställningen så stöttar ni samtidigt scoutkåren.

Det går även att köpa scoutvaror direkt via scoutkåren. Ett mindre utbud av scoutprodukter finns redan hemställda och går att köpa varje lördag i samband med scoutmötena. Kontakta Emma så hjälper hon er!

emma@lascout.se

Märkesplacering

Det är inte allt lätt att veta vart alla olika märken ska sitta på scoutskjortan. Här kommer Landskrona KM’s guide till märkesplacering.

Höger arm:

Här placeras alla lägermärke, exempelvis från vår- och sommarläger.

Vänster arm:

Överst placeras vårt egna Landskrona KM scoutkår-märke.
Där under terminsmärke
Eventuella bevismärke, exempelvis knivbevis, yxa-och sågbevis eller simbevis.
Nederst på vänster arm placerad intressemärke, exempelvis tänd, plåstra, klura, första repmärket etc.

Här kan du läsa mer om märken och markesplacering .