Landskrona KM:s Scoutkår

Landskrona KM:s scoutkår har en historia som stäcker sig över hundra år av scoutaktiviteter för barn och unga i Landskrona med omnejd. Generationer av unga har lärt sig scouting och samarbete i både stadsmiljö och Saxtorpsskogen.

År 1917 den 27 juli startade vår scoutkår i gamla församlingshemmet Landskrona.

7 oktober 1933 invigdes vår scoutstuga i Saxtorp. Marken skänktes av Landskrona Stad och stugan byggdes av scoutkårens medlemmar. År 2023 firande scoutstugan 90 år. Historik om scoutstugans tillkomst -33

Landskrona KM:s scoutkår har ägt flera fastigheter runt om i Landskrona. Den senaste var Gjörloffsgatan 85, den sålde vi under 2000-talet för att bygga vår nya scoutstuga i Saxtorp. Under våren 2007 rev scoutkåren  den gamla sovstugan och bygga en ny stuga på dennes plats. Idag nyttjas stuga av Sandtrollets förskola under vardagarna.

2017 firade vi i Landskrona KM scoutkår att vår scoutkår funnit i 100 år. Vi är därmed en av Skånes och Landskronas äldsta scoutkår.

Varmt välkommen ut till oss!

Kåren består av följande avdelningar:
Bäverscouter, scouter i åldrarna 5-7 år
Spårarscout, scouter i 2-3 klass