En scoutkår kan variera i storlek. Scouternas största kår har drygt 450 medlemmar. Vår kår har drygt 110 medlemmar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi sex avdelningar fördelade på Bäver-, spårar-, upptäckar-, äventyrar-, utmanar- och roverscouter.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår scoutstuga i Saxtorpsskogen.

Kåren har en vald styrelse som träffas varannan månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. Mats, vår egna gårdstomte sköter om vår stuga och mindre reparationer. Två gång om året träffas vi en helg för att göra lite större underhåll i och omkring stugan tillsammans med engagerade scouter, föräldrar och förskolan.